Nacházíte se v režimu vypnuté grafiky. Přepnout na grafickou verzi webu.

logo Základní škola Pod Skalkou Rožnov pod Radhoštěm




Zobrazit hlavní menu

Nové pojetí výuky matematiky na Podskalce, pozvánka na sobotu

Jistě nejsem jediná, která již delší dobu slýchá z různých sdělovacích prostředků nářky na úroveň znalostí dětí v matematice. Ale co s tím? Já už jsem odpověď na tuto otázku našla.  Dovolte mi, abych vám krátce představila matematiku, kterou vyučuji v letošní první třídě.

Koncepce této matematiky vznikla na Karlově univerzitě v týmu, který vede profesor Milan Hejný.  Poprvé jsem se s touto matematikou setkala při svém působení na jedné z pražských základních škol, kde se tato metoda pilotovala a vyučuje se zde již sedmý rok.

Když jsem se vrátila zpět a začala učit běžnou matematiku ve stejném ročníku, ve kterém jsem vyučovala v Praze, byla jsem velmi překvapena tím, že žáci neumí přemýšlet. A proč taky. Pro ně existoval jen jeden naučený přesný postup.

V čem je tedy rozdíl?  Tradiční vyučování je zaměřeno zejména na to, aby žák rychle a bezchybně počítal, v matematice prof. Hejného jde především o všestranný rozvoj žáka. Žák zkoumá různé situace, je tvořivý, komunikuje… a to dávám do popředí, protože  žák zná již v 1. třídě pravidla komunikace. Mnozí z nás by se od nich mohli učit.

Děti v průběhu výuky pracují v různých prostředích – krokování, hadi, součtové trojúhelníky, autobus, tvary z dřívek, geodesky, parkety, krychlové stavby, zvířátka dědy Lesoně….pomocí kterých si budují matematická schémata, rozvíjí své logické myšlení a pohled na matematiku a geometrii. Do světa matematiky vstupují prostřednictvím těchto specifických prostředí provázaných svými vlastními životními zkušenostmi. Nepředkládáme dětem hotové poznatky, ale učíme je myslet, mají prostor pro vlastní postupy a řešení, diskutují, objevují.

A podstata věci? Znát neznamená odříkat, ale především rozumět, nabývat různorodé zkušenosti a skládat je do schémat. Žáci jsou vedeni k jinému vztahu k matematice, než byli dosud zvyklí.

Přijďte se zeptat mých prvňáčků, jestli je baví matematika. Větší část z nich vám odpoví, že ano. A položme si ruku na srdce, kolik z vás by dokázalo na stejnou otázku odpovědět kladně.

Mě osobně baví matematika až teď. Mám radost z výsledků mých žáků, z toho, že dokážou bezprostředně pracovat, diskutovat, pomáhat si navzájem a to, že v 1. třídě pracují  i se zápornými čísly a umí násobit se zbytkem, aniž bych je to učila, to je jen malý detail. Daleko důležitější je to, že mají matematiku rádi. Těší mě i podpora rodičů a zájem o další výuku této matematiky.

Pokud i vás tato matematika zajímá, zvu vás v sobotu 7. května od 10 do 12 hodin do třídy 1. A, kde se můžete s touto metodou seznámit, na cokoliv se zeptat a nechat si prostředí vysvětlit od prvňáčků.

Kateřina Knápková – učitelka 1.třídy

Vydáno: 02. 05. 2016 | Autor: Administrátor webu | Sdílet na facebook